ما مدّعیان صف اوّل بودیم...

۵ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

قصه در قرآن

کتاب «قصه در قرآن»، ترجمۀ باب پنجم از کتاب «شُبَهاتٌ و رُدودٌ حَولَ القرآنِ الکریم»، تألیف مرحوم آیت الله «معرفت» است که توسط حجت الاسلام «حسن خرقانی» ترجمه شده است.

 

نویسنده در این اثر به بیان ویژگی‌های قصص قرآنی، اهداف داستان در قرآن، حکمت تکرار قصه‌های قرآن و شیوه هنری قرآن در داستان‌سرایی می‌پردازد و برخی قصص قرآنی را تحلیل کرده و به شبهات مطرح شده پاسخ داده است.

 

نوشتار حاضر، مختصری از مهمترین مطالب این کتاب است و از آنجا که هدف ما آشنایی با اصول کلی قصص قرآنی است، به بخش آخر کتاب (بررسی قصصی که حقانیت آن انکار شده است)، نپرداخته­ ایم.

⬇️ دریافت فایل

 

#تلخیص_کده

۳۱ مرداد ۰۰ ، ۱۶:۱۷ ۰ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰
محمد هادی بیات

فقط همین یکبار!!!

اگه ما تجربۀ انجام یک کار بد و زشت رو نداشته باشیم (مثلا تاحالا سمت مواد مخدّر نرفته باشیم، تا حالا دزدی نکرده باشیم و سر کسی کلاه نذاشته باشیم و کارهای خیلی بدتر از اینها)؛ بعد یه نفر از ما بخواد که فقط یکبار، (تأکید می کنم: فقطِ فقط یکبار) این کار رو انجام بدیم، آیا حرفش رو قبول می کنیم؟؟!

قطعا نه!

چرا؟

چون ممکنه همون یکبار هم، اثرات بسیار بسیار بدی روی جسم و روح ما بذاره که هیچوقت نشه جبرانش کرد.

شاید همون یکبار باعث بشه که از اون کار بد خوشمون بیاد و مزۀ نداشته اش بره زیر زبونمون و دیگه به این سادگی نتونیم ترکش کنیم.

...

از معصوم (علیه السلام) روایت شده: «الشَّرَةُ رَأْسُ‏ کُلِ‏ شَرٍّ» [1].

یک دنیا حرف توی همین روایت کوچیک هست...

منتها قبل از توضیح روایت، توجّهتون رو به این مسئلۀ «صَرفی» جلب می کنم:

یکی از انواع «مصدر» در زبان عربی، «مصدر مَرَّة» است که دلالت بر یکبار انجام شدن کار می کنه و یکی از اوزان اون «فَعلَة» هست، مثل: «نَظرَة» (یکبار نگاه کردن)، «ضَربَة» (یک ضربه).

 

کلمۀ «الشَّرّة» در روایت مذکور از مادۀ «ش ر ر» به معنای «بدی»؛ مصدر مرّة است.

بنابراین، معنای روایت اینطور میشه: «یکبار بدی کردن، رأس و ریشۀ تمام بدی هاست».

 

به گناهانی که دیگه برات عادی شده و خیلی از ارتکابشون اذیت نمیشی یه نگاه بنداز!

چی شد که برات عادی شد؟

غیر از اینه که هر بار انجامش دادی با خودت گفتی «همین یه بار»؟

حالا به جایی رسیده که دیگه از ارتکابش خیلی احساس گناه نمی کنی!

دفعۀ اولی که این گناه رو کردی همین حس رو داشتی؟! یا حالت خیلی فرق می کرد؟!

یاد اون ضرب المثل معروف افتادم که میگه: «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود».

کاش می شد هیچ وقت مرتکب هیچ گناهی نمی شدیم.

 

راستی، یادتونه که همۀ ما یه روزی «معصوم» بودیم؟!

هنوز مکلَّف نبودیم و هییییچ گناهی در پروندۀ اعمالمون نبود!!

پاکِ پاکِ پاک بودیم.

اون «عصمت» رو ما با «اولین گناهمون» از دست دادیم و دیگه هیچ وقت نمی تونیم به دستش بیاریم!!

«اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ‏ الذُّنُوبَ‏ الَّتِی‏ تَهْتِکُ‏ الْعِصَم‏» [2].

 

#حدیث_کده

___________________

[1]: عیون الحکم و المواعظ، ص45.

[2]: مصباح المتهجّد، ج2، ص844، دعای کمیل.

۱۴ مرداد ۰۰ ، ۲۱:۱۷ ۲ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰
محمد هادی بیات

هنر...

خوش برخورد بودن با کسانی که هر از چند گاهی با اونها مواجه می شیم و از قضا یک مقدار رودربایستی هم باهاشون داریم، اصلا هنر نیست.

هنر، خوش برخورد بودن با کسانیه که همیشه باهاشون در ارتباطیم...

اللهم ارزقنا...

#خانواده_کده

#توییت_کده

۱۳ مرداد ۰۰ ، ۰۶:۵۵ ۲ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰
محمد هادی بیات

حراجستون

تو صف نونوایی واستاده بودم.

روی دیوار، اطلاعیه ای از مسجد «حضرت اباالفضل» (علیه السلام) و برنامه های تابستانی برای بچه ها و کمک های مؤمنانه به فقراء و... زده بود.

از آقای جلوی خودم پرسیدم آقا این مسجد کجاست؟

با حالت غیر مطمئن آدرس داد، طوری که منم مطمئن نشدم که مسجد واقعا اونجا باشه.

یه آقا پسر سوم یا چهارم ابتدایی از پشت سرم گفت مسجد آخر همین خیابون سمت راسته.

بعد به اسم یکی از خادمین افتخاری مسجد که انتهای آگهی خورده بود اشاره کرد و گفت: «اینم صاحبکارمه».

گفتم صاحب کارته؟!

گفت آره، و به سوپرمارکتی «حرّاجستون» اون سمت خیابون اشاره کرد که یه پیرمردی هم دم درش، روی چهارپایه نشسته بود.

بهش گفتم تو کلاسای مسجدم شرکت می کنی؟

گفت: نه بابا، وقت نمیشه! فقط برای نماز میرم مسجد.

 

خیلی خوشم اومد.

قطعا بچه ای که تو این سن، سر کار میره با عمق وجودش درک می کنه که «کار عار نیست» و در آینده به هر دری نمی زنه که حتما یه شغل پشت میزی داشته باشه.

#خاطره_کده

۱۰ مرداد ۰۰ ، ۲۰:۲۶ ۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
محمد هادی بیات

الکافی فی المفردات

یکی از گامهای مهم و اساسی برای فهم صحیح معنای کلام عرب و در درجه نخست، آیات قرآن کریم و روایات نورانی اهل بیت (علیهم السلام)، آشنایی با «مفردات» (حروف، برخی اسم ها، ظروف و افعال) است.


به همین دلیل در گذشته مفسّران بزرگ، تفسیر قرآن را برای کسانی که به معانی کلمات قرآن به درستی آشنایی نداشتند جایز نمی دانستند.


یکی از کتبی که با هدف آموزش و آشنایی با مفردات زبان عربی تدوین شده و برای آشنایی اجمالی با مفردات مناسب است، کتاب «الکافی فی المفردات» حجت الاسلام «قاسمی» (عضو هیئت علمی ادبیات عرب دانشگاه علوم اسلامی رضوی) است که برای اولین بار تدریس تصویری آن در اختیار طالبین علوم اسلامی قرار می گیرد.

 

ادامه مطلب...
۰۵ مرداد ۰۰ ، ۱۵:۴۹ ۰ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰
محمد هادی بیات