محمد هادی بیات

بی دستِ کربلا، دستِ مرا بگیر...

دوشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۳۴ ق.ظ

ترگل

یکی از بهترین و کاربردی ترین کتابهایی که در زمینۀ «حجاب» نوشته شده، مخصوصا برای نسل جوان و دختر خانم هایی که در مقابل حجاب موضع منفی دارند!

از معدود کتابهاییه که دلت میخواد همه جاشو ماژیک بکشی، از بس که خوندنیه.

واقعا سخته که بخوام بُرشی از این کتاب زیبا رو اینجا قرار بدم؛ امّا بخش هایی اش رو تقدیم می کنم:

در این صد سال اخیر، به افکار عمومی ما تلقین می کنند که اگر می خواهید پیشرفت کنید، باید شبیهِ غربی ها باشید؛ راه پیشرفت، تقلید از ظواهر غربی هاست؛ برهنه شوید؛ فلان طور لباس بپوشید و...

...

از پیشرفت علمی ما جلوگیری می کنند،

از پیشرفت اقتصادی ما جلوگیری می کنند،

از پیشرفت پزشکی ما جلوگیری می کنند،

از پیشرفت نظامی ما جلوگیری می کنند؛

تحریم می کنند، حتّی جلوی واردات دارو را می گیرند ولی هزاران دقیقه فیلم مستهجن جنسی را رایگان به اینترنت ما تزریق می کند...

چرا؟

اینگونه فهمانده اند که هرکه ظاهر او بیشتر مثل غربی ها باشد، با کلاس تر است!

...

این طور نبوده است که زن با کاستن پوشش خود در میدان های علمی، سیاسی و اجتماعی پیشرفت کند، نه! اتّفاقا زن با کاستن پوشش خود به صنعت مدلینگ و تبلیغات و فروشندگی و این کارها درگیر شد. زن در غرب، وسیله ای شده برای فروش کالا.

هرچیزی را بخواهند بفروشند؛ آن را با عکس نیمه لخت از زنان، تبیلغ می کنند. اهانتی از این سنگین تر؟

...

آنان معتقدند که زن بدون نمایش زیبایی های خود ارزشی ندارد؛ باید خودش را بیاراید و بنمایاند تا مردها او را بپسندند، این بزرگترین اهانت به زن است.

در ایران باستان، زنان اشراف همه پوشیده بودند؛ ولی زنان طبقات پایین و زنانی که جایگاه اجتماعی نداشتند، بدون پوشش کامل در جامعه حضور پیدا می کردند.

... عقل می گوید هرچیزی، هرچه ارزشمند تر باشد، باید محفوظ تر بماند؛

... [اسلام این ارزش را برای همه زنان قائل است] اسلام این تبعیض را کنار گذاشت و گفت پوشیدگی برای همه ی زنان است. همه باید از این کرامت برخوردار باشند. این تکریم فقط متعلّق به اشراف نیست.

... تا همین یک قرن پیش در غرب، زنان هیچگونه جایگاه اجتماعی نداشتند، مثلا نمی توانستند مالک اموال خودشان باشند، اموالشان در اختیار شوهرانشان بود... ولی سیزده قرن پیش، اسلام حقوق زنان را به رسمیت شناخت و از حق مالکیت دفعا کرد...

.. اگر انسان شیطان صفتی بخواهد زنی را طعمه ی خود کند، انتخاب نخست او خانمی است که خودش را عفیفانه پوشانده یا خانمی که خودش را هزار مدل آراسته و به نمایش گذاشته؟

بسیاری از روابط جنسی نامشروع در ایران خودمان، نتیجه ی همین دوستی های دختر پسری است. آیا این دوستی ها سوغات فرهنگ غرب است یا فرهنگ اسلام؟

 

برشی از کتاب بسیار خواندنی «ترگل»، صفحات 63 و 41 و 34 و 35

#برش_کده

موافقین ۱ مخالفین ۱ ۰۱/۰۹/۲۸
محمد هادی بیات

اسلام

بهترین مطالب

حجاب

نظرات (۵)

۲۸ آذر ۰۱ ، ۱۱:۵۳ جولیک ‌‌‌‌‌

محمد هادی بیات عزیز، شما که محمد هادی هستی چطور فهمیدی این کتاب برای دختر‌خانم‌ها مناسبه؟ جنس مونثی در نزدیکیت بود که نظر و دست یاری برسونه؟

 

من یک جنس مونث، با خوندن این بریده‌هایی که شما گذاشتی، حالم بد شد. شاید نقد و بررسی کتاب‌هایی که در‌مورد حجابه (و سنجش اثرگذاریش رو) واگذار کنی به زن‌‌ها بد نباشه. هوم؟

پاسخ:
سلام.
نظرات دختر خانم هایی که کتاب رو خوندن (و خیلی ها شون اهل حجاب نبودن) در کانال نویسنده هست.
بر اساس اونها گفتم برای دختر خانمها مناسبه.

شاید اگه کلّ کتاب از اول تا آخر (که با حذف عکس ها شاید فقط 100 صفحه بشه)، منصفانه خونده بشه، اثر گذار باشه.

مردّد بودم که ازش برش هایی بذارم یا نه!
به هر حال، دوست داشتم این کار خوب رو معرفی کنم.

و ای کاش یکبار یه نفر به آقایونِ حامی بی حجابی و برهنگی خانم ها می گفت: شما چرا کاسۀ داغ تر از آش و دایۀ مهربان تر از مادر شدین؟!!

بابت ثبت نظر ممنون.
۲۸ آذر ۰۱ ، ۱۸:۱۳ جولیک ‌‌‌‌‌

سلام.

"پس اون چی ایسم" برای مباحثه و مناظره خوب نیست. ازش بپرهیزیم. :)

نظری که من می‌دم کاملا مبتنی بر بریده‌های شماست چون کتابو نخوندم. بریده‌هایی که شما گذاشتی روایت جدیدی از "چرا حجاب خوبه" به ما نمی‌ده. عین همین‌ها رو از اول دبستان تا کلاس معارف اسلامی دانشگاه هر سال به آدم می‌گن، رو بیلبورد می‌زنن تو سطح شهر، تو تلویزیون توصیه می‌کنن و تو خیابون تذکر می‌دن. این‌که شما و نویسنده براتون این نوع وارد شدن به مساله حجاب جدید و تازه بوده، به احتمال زیاد به خاطر اینه که هر دو مرد هستید و از هفت تا ۲۲ سالگی هر سال تمام استدلال‌های موجود "چرا حجاب خوبه" با امید این‌که "از خر شیطون بیان پایین و به راه راست هدایت شن" بهتون ارائه نشده. زین روی، هم مرد بودن ایشون و هم مرد بودن شما مانع شده که تکراری بودن رویکرد کتاب به چشمتون بیاد و تصور کنید صحبت از این‌که "غرب به انحطاط رفته"، "شیطان خوب تو رو نمی‌خواد"، "مسلمانان با حجاب هم پیشرفت کرده‌ن و حجاب مانعشون نبوده" برای زن ایرانی چیز جدیدیه.

البته من گروه سنی کتاب رو نمی‌دونم، اگر برای گروه سنی چهارم پنجم دبستان باشه شاید هنوز براشون جدید باشه. ولی اگر مخاطبش بزرگساله مطمئنم برای ۲۰ سال به بالا هیچ حرف جدیدی برای گفتن نداره.

پاسخ:
علیکم السلام.

مخاطب کتاب به گفتۀ نویسنده دختران بالای 15 سال هستن...
و اینکه در مدارس ما در مورد حجاب چقدر و چطور گفته شده رو نمیدونم.
امّا نظرات دختر خانم هایی که کتاب رو خونده بودن برام بسیار جالب بود و این خودش نشون از جدید بودن و تأثیرگذاری مطالب روی اونها داشت.
و البته بعضی از بزرگسالان گاهی استدلالهایی میارن که نشون میده این دست مطالب تا حالا به گوششون نخورده!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مَن نوعی، به عنوان یک مرد، و به عنوان کسی که در این جامعه داره زندگی میکنه، حقّ اظهار نظر منطقی راجع به مقولۀ حجاب رو دارم. همونطوری که زنان جامعه حقّ دارن نسبت به پوشش مردان اظهار نظر کنند. وقتی پدیده ای اجتماعی شد، و اجتماع متشکل از مرد و زنه؛ حقّ اظهار نظر برای هر دو محفوظه. غیر از اینه؟

و اینکه صرف تکراری بودن دلیل بر اشتباه بودن نیست! این حرف یا منطق درستی داره یا نه! اگر نه که خب اشکالش رو بگیم، اگر داره که میشه ایستادگی و مقاومت در برابر حرف درست!
۲۸ آذر ۰۱ ، ۲۰:۰۹ جولیک ‌‌‌‌‌

نه نه، صد البته که شما حق دارید نظر بدید که استدلال‌های مطرح شده درسته یا نه و تکراری بودن به معنی اشتباه یا درست بودن نیست. من نگفتم نظر ندید یا چون تکراریه غلطه. حرف من صرفا اینه که تکراریه و اگر حرف تکراری جوابگو بود جواب می‌داد. "جدید" و "کارآ" بودنش رو باید مخاطب هدف (که زنه) بسنجه. و برای منی که زنم و ۱۵ سال در ایران تحصیل و ۲۴ سال زندگی کرده‌م، بریده‌های این پست نه حرف جدیدی داشت نه استدلال نویی که قبلا جواب مخالفش رو پیدا نکرده باشم.

باز هم می‌گم من کتاب رو نخوندم، شاید حرف جدیدی داشته که این‌جا مطرح نشده، یا مخاطبی داشته که به طریقی موفق شده این استدلال‌ها رو تا ۱۵ سالگی دریافت نکنه. 😅

پاسخ:
بله.
قطعا مخاطب هدف از بقیه مهم تره.

بسیار عالی بود

جولیک عزیز

در مورد نظرات شما چند نکته به نظرم رسید؛

اول اینکه بحث علمی مگه زن و مرد داره؟ مثلا اگه یه خانومی بیاد درباره‌ی سرطان پروستات، مقاله‌ای منتشر کنه، ما می‌تونیم بگیم چرا داری درباره‌ی یه مساله‌ی مردونه نظر میدی؟ می‌تونیم بهش بگیم بهتره اظهار نظر درباره‌ی پروستات رو به مردا واگذار کنی؟

دوم. اگه قبول کنیم بحث علمی، زن و مرد داره. بحث پوشیدگی یه بحث زنونه نیست فقط. توی این کتاب از فرهنگ پوشیدگی در مقابل فرهنگی برهنگی دفاع میشه. 

سوم. چرا برای اثبات یه مقوله‌ی نظری، باید دنبال مطالب جدید باشیم؟ مگه در استدلال‌های وجود خدا، از هزار سال پیش تا حالا تفاوتی ایجاد شده؟ و چیز جدیدی گفته شده؟ نهایتا نوع بیان می‌تونه جدید باشه.

چهار. این عجله‌‌ای که شما برای قضاوت یه بحث یا یه کتاب دارید، با توجه به اینکه خودتون تاکید دارید کتاب رو نخوندید، از کجا ناشی میشه؟ شمایی که خودت می‌گی کتاب رو نخوندم به کسی که کتاب رو خونده و داره نظر میده، میگی بهتر نیست تو نظر ندی؟ من فکر می‌کنم عجله‌ی شما در قضاوت، ناشی از پیش‌فرض‌های ذهنی شماست. شما توی ذهنتون تصمیمتون رو درباره‌ی حجاب یا پوشیدگی گرفتین، برای همین تا کوچک‌ترین صحبتی از حجاب بشه، با سرعت به مرحله‌ی قضاوت می‌رسید، حتی اگه اون کتاب رو نخونده باشید. بنابراین من فکر می‌کنم شما اگر بخونید هم باز تفاوتی نمی‌کنه. چون قضاوت شما بر پایه‌ی محتوای کتاب نخواهد بود. بر پایه‌ی پیش‌فرض‌های ذهنی‌تون انجام میشه.

 

پاسخ:
ممنون از وقتی که گذاشتین.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
محمد هادی بیات