محمد هادی بیات

بی دستِ کربلا، دستِ مرا بگیر...

دوشنبه, ۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۰۹:۴۰ ق.ظ

گره به کار فتاده، گره گشای همه...

فضائل زیارت  حضرت رضا (علیه السّلام) بیش از آن است که به حساب آید، و البته در ماه رجب امتیاز خاصّ دارد، که  از باب تیمّن و تبرّک، به نقل برخی روایات فضیلت زیارت آن امام هُمام می­ پردازیم:

راوی از امام جواد (علیه­ السّلام) پرسید: «...کسی که حجّ واجب خود را انجام‌ داده‌ است‌، آیا باز حجّ بیت ‌الله‌ الحرام‌ برای‌ او افضل‌ است‌، یا اینکه‌ به‌ سوی‌ خراسان‌ برود و بر پدرت‌ علیّ­ بن‌ ­موسی ‌(علیهما السّلام)‌ سلام‌ کند؟!

حضرت‌ فرمودند: نه‌! بلکه‌ به‌ خراسان‌ رود و بر حضرت‌ ابوالحسن‌ (علیه‌السّلام)‌ سلام‌ کند، البتّه‌ آن‌ افضل‌ است‌؛ ولکن‌ باید زیارت‌ و سلامش‌ در ماه‌ رجب‌ باشد[1]....»

از حضرت رضا (علیه ­السّلام) روایت شده: «هرکه ـ با وجود دوری خانه و مزارم ـ مرا زیارت کند، روز قیامت در سه جا به دیدارش می روم تا از ترس­های آن روز نجاتش دهم: زمانی که نامۀ اعمال را به دست راست و چپ می ­دهند، هنگام عبور از صراط، و هنگام سنجش اعمال در میزان[2].»­

از پدر بزرگوار امام رضا(علیه­ السّلام)، حضرت موسی بن جعفر(علیهما­ السّلام) روایت شده: «هرکه قبر فرزندم على را زیارت کند، برای او نزد خداى تعالى ثواب هفتاد حجّ پاک و خالص می­ باشد.»

راوى استبعاد کرد و گفت: «هفتاد حجّ ؟!»

حضرت فرمودند: «آری! و حتی هفتصد حجّ.»

گفت: «هفتصد حجّ؟!»

فرمود: «بلکه هفتاد هزار حجّ.»

گفت: «یعنی هفتاد هزار حجّ؟!»

حضرت فرمود: «آری! تازه چه بسیار حجّی که مقبول نباشد [در حالی­که زیارت آن حضرت، ثواب هفتاد هزار حجّ مقبول دارد]، و هرکه آن حضرت را زیارت کند یا یک شب نزد ایشان بماند، مانند آن است که خدا را در عرش زیارت کرده باشد.»

گفت: «مثل کسی­ که خدا را در عرش زیارت کرده باشد؟!»

فرمود: «آری! وقتی که قیامت فرا رسد، بر عرش خداوند چهار نفر از اوّلین و چهار نفر از آخرین هستند. چهار نفر اوّلین عبارتند از: نوح، ابراهیم، موسى و عیسى (علیهم­ السّلام) و چهار نفر از آخرین عبارتند از: محمّد، على، حسن و حسین (علیهم­ السّلام)؛ سپس سفرۀ وسیعی گسترده می­شود و هرکه قبور ائمه (علیهم ­السّلام) را زیارت کرده باشد، کنار ما می ­نشیند. آگاه باش! کسی­ که قبر پسرم علی را زیارت کرده باشد، جایگاهی بالاتر و بهتر از دیگران دارد[3]

«با ملاحظۀ آنچه که ذکر شد، شاید سرّ استحباب‌ زیارت‌ حضرت‌ ثامن‌الائمّه ‌(علیه‌السّلام)‌ در ماه‌ رجب، و ارتباط‌ قویم‌ آن‌‌ با زیارت‌ بیت‌ الله‌ الحرام‌ به دست آید؛ چرا که‌ رجب‌ از ماه­های‌ حرام‌ است‌ که‌ تک‌ افتاده‌،‌ [همچون علیّ ­بن­ موسی­ الرضا (علیهما ­السّلام) که حرمتش واجب است و در دیار غربت، تک افتاده است] ...[4]‌.»

#پرونده_ویژه

#ماه_رجب


[1] . «...قَالَ (علیه السّلام): بَلْ یَأْتِی ‏خُرَاسَانَ فَیُسَلِّمُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ أَفْضَلُ وَ لْیَکُنْ‏ ذَلِکَ‏ فِی‏ رَجَب‏...»، کامل الزیارات، ص 305-306.

[2] . همان، ص304.

[3] . همان، ص307-308.

[4] . فرمایشات یکی از علمای معاصر.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۰/۱۱/۲۵
محمد هادی بیات

ماه رجب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
محمد هادی بیات