محمد هادی بیات

بی دستِ کربلا، دستِ مرا بگیر...

جمعه, ۵ شهریور ۱۴۰۰، ۰۷:۵۲ ب.ظ

معجزه جاوید

چرا معجزۀ آخرین پیامبر خدا، کتاب و از جنس کلام است؟

 

برای پاسخ به این سوال، ابتدا چند سوال از شما می پرسم: معجزۀ حضرت موسی عصا و ید بیضایش بود؛ اکنون عصای موسی و ید بیضایش کجاست؟ معجزه حضرت عیسی زنده کردن مردگان بود؛ الان زنده کردن مردگان عیسی کجاست؟ معجزه حضرت ابراهیم سرد شدن آتش بود؛ الان سرد شدن آتش ابراهیم کجاست؟ و...

می بینیم که معجزات پیامبران گذشته، همگی وقایعی بوده که در گذشت زمان چیزی از آنها باقی نمانده، و رجوع به آنها ممکن نیست. اما ارادۀ خداوند به این تعلق گرفت که معجزۀ آخرین پیامبرش تا قیام قیامت به عنوان معجزه باقی باشد، تا هر انسانی در هر عصر و زمانی، با هر اندیشه و باوری، با هر نژادی و با هر دینی، بتواند به آن نظر کند.

معجزات پیامبران گذشته همگی تمام شده اند، اما این قرآن است که از 1400 سال گذشته نه تنها هنوز زنده است، بلکه لحظه به لحظه در حال تحدّی کردن است.

بله، معجزۀ آخرین پیامبر خدا باید چیزی از جنس کلام باشد، چون این کلام است که می ماند و الا حوادث در گذر زمان محو می شوند.

اتفاقا اینکه ما به عصای موسی و ید بیضایش اعتقاد داریم، به این خاطر است که قرآن از آن خبر داده است. معجزۀ آخرین پیامبر چیزی است که به وسیلۀ آن می توان به اخباری که راجع به اعجاز پیامبران گذشته آمده نیز اطمینان کرده و ایمان آورد.

#دانش_کده

موافقین ۷ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۰۵
محمد هادی بیات

علوم قرآن

نظرات (۲)

سلام آقای بیات عزیز :)

وقتتون به خیر

دو سؤال،

کتاب‌هایی مثل شاهنامه فردوسی و گلستان سعدی که در طول تاریخ باقی بمونند، معجزه هستند؟

آیا کسی می‌تونه کتابی مثل دیوان حافظ بنویسه که از همه‌لحاظ با اون برابری کنه؟

پاسخ:
سلام آقا علیرضا و ممنون بابت سؤال خوبی که مطرح کردین.

اساسا کلام موندگاره، مخصوصا اگر زبانی که ازش استفاده میشه، قواعدش از قدیم ضبط شده باشه.

اما آیا هر کتابی که موندگار شده باشه، یعنی معجزه است؟
خیر، اعجاز شرایطی داره که فقط در قرآن هست و در هیچ کتاب دیگه ای (حتی کتب سایر انبیاء) نیست.

شرایط اعجاز بودن یک حادثه:
1: آن حادثه باید از جانب خداوند متعال و کسی که مدعی منصبی الهی است انجام شود (ادعای نبوت یا امامت).
2: امر خارق العاده باشد.
3: شکست ناپذیر باشد (یعنی کسی مشابه آن را نتواند بیاورد).
و...

در پاسخ به سؤال دوّم هم باید بگم که: اساسا کار بشری، نه تنها قابل تکراره بلکه قابل ارتقاء هم هست، پس نه تنها امکان نوشتن کتابی در ردیف دیوان حافظ وجود داره، بلکه امکان ظهور کتابی فراتر از اون نیز هست.
ضمن اینکه هر کتابی، از جنبه ای حائز اهمیت و برتری است، لذا نمی تونیم بگیم «دیوان حافظ» از همه لحاظ بر سایر کتابهای شعر برتره. قطعا «شاهنامه فردوسی» جنبه هایی داره که حافظ نداره و و و
۰۹ شهریور ۰۰ ، ۱۴:۲۲ محمدحسین پارسائیان

سلام علیکم

من چندجا خوندم که قرآن ما قرآنیه که عثمان جمع کرده و اینا

این درسته؟

اگه درست باشه پس چجوری میشه که قرآن دست نخورده؟

البته فکر کنم منبع داستان جزیره خضرا بود که اونم کلا موثق نیست درسته؟

پاسخ:
علیک سلام آقا محمد حسین عزیز. ممنون از سؤال خوب شما.


تحریف (و به تعبیر شما: دست خوردن) قرآن، بر دو نوع قابل تصوّر است:

الف) تحریف لفظی: یعنی تحریف الفاظ قرآن، که سه حالت می تونه داشته باشه:

1) تحریف به نقصان: یعنی چیزی از قرآن کم شده باشه.
2) تحریف به زیاده: یعنی چیزی به قرآن زیاد شده باشد.
3) تحریف به تغییر: یعنی چیزی از قرآن تغییر کرده باشد.

ب) تحریف معنوی: یعنی معنای آیه را خلاف مقصود خداوند متعال بیان کردن.

تمام علمای شیعه و سنی، با ادلۀ متقن قائل به این هستند که هیچ یک از اقسام تحریف لفظی در قرآن رخ نداده.
اما تحریف معنوی چرا، که البته این اشکال به قرآن نیست، بلکه اختلاف فهم ها و برداشت ها و اراده ها از قرآن است.


اما جمع قرآن توسط عثمان، باور اهل سنّت است.
به اعتقاد شیعه، قرآن در زمان خود رسول خدا و با نظارت شخص ایشان جمع شده است. آیت الله خویی در کتاب «البیان فی تفسیر القرآن» ادلّه این مطلب را بیان فرموده اند. (البته گاهی برخی شیعیان نیز از سر عدم تحقیق، حرف اهل سنّت را تکرار کرده اند).
بر فرض این که عثمان هم جمع کرده باشد، آنقدر حافظ قرآن کریم در آن عصر بوده است، که اگر می خواستند یک «واو» از قرآن حذف کنند، در مقابلشان جبهه گرفته می شد و محکوم می شدند. کما اینکه به گواهی تاریخ برخی چنین قصدهایی داشتند اما موفق نشدند.


جزیرۀ خضراء هم روایتی بسیار ضعیف است و علماء آن را غیر واقعی می دانند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
محمد هادی بیات