محمد هادی بیات

بی دستِ کربلا، دستِ مرا بگیر...

پنجشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۷:۰۲ ق.ظ

به خدا قسم ما در مقابل زبان عربی مسئولیم!!

 

 

📌 متفکّر شهید، استاد مرتضی مطهری:

 

🔸 زبان اسلام را زنده نگهدارید،

زبان عربی زبان یک قوم نیست، زبان اسلام است.

اگر قرآن نبود اصلا این زبان در دنیا وجود نداشت.

 

🔹 شما که می بینید اینقدر با این زبان مبارزه می شود! با حروف الفباء کسی مبارزه ندارد که!

هر فرهنگی، هر تمدّنی، اگر بخواهد زنده بماند، باید زبانش زنده بماند، اگر زبانش مُرد، خودش مرده است.

این مبارزۀ علنی که شما با زبان عربی می بینید باید بیدار باشید، باید بفهمید، والله این مبارزۀ با اسلام است!

و به خدا قسم ما در مقابل زبان عربی وظیفه داریم که این زبان اسلام را حفظ بکنیم، نگهداری بکنیم.

 

🔸 کی جلوی شما را گرفته است؟

یک کلاسهایی خودتان تشکیل بدید از این کسانی که زبان عربی را می دانند، در خانواده های خودتان... همه تان این زبان را یاد بگیرید، اگر یاد بگیرید نه تنها ضرر نکرده اید، خیلی هم سود بردید.

یکی از زبان های زندۀ دنیاست.

 

🔹 این همه انگلیسی زبان ها هِی تبیلغ کردند این زبان خودشان را آنچنان به ما تحمیل کردند که تا اندرون خانه های همۀ ماها نفوذ کرده است.

برای چی بوده این؟ دلشان به حال ما سوخته بود؟

یا برای اینکه عاداتشان را به ما تحمیل بکنند؟!

افکارشان را به ما تحمیل بکنند،

تمدّن خودشان را به ما تحمیل بکنند،

روح خودشان را بر روح ما تحمیل بکنند،

برای اینکه روح ما را خُرد بکنند.

 

🔸 چقدر ما مسلمان ها غافل بودیم! و چقدر غافل هستیم!

نه تنها ما ایرانی ها، به هر جای دنیای اسلام که انسان قدم می گذارد، می بیند که همینجور قرن ها در خواب بوده اند.

خوشبختانه حالا آدم می بیند مسلمان ها کم کم در حال بیداری هستند.

 

🔹 چقدر انسان باید متأسف و متأثر باشد که دو نفر مسلمان در مکّه و مدینه وقتی یکدیگر را ملاقات می کنند از دو کشور مختلف، زبان همدیگر را نمی فهمند، باید با زبان انگلیسی تفاهم بکنند.

اینها نقشه های سیصد ساله است، نقشه های چهار صد ساله است!

 

⁉️ هنوز وقتش نرسیده است که ما اندکی بیدار بشویم در مقابل این نقشه ها؟!

 

#آموزش_کده

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۰۰/۰۲/۲۳
محمد هادی بیات

ادبیات عربی

بهترین مطالب

نظرات (۵)

۲۳ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۰:۳۳ محمدحسین پارسائیان

باید تدریس زبان انگلیسی در مدارس رو متوقف و زبان عربی بیشتر تدریس بشه

خیلی خوب میشه اگه زبان عربی زبان رسمی دنیا بشه

اصلا اگه زبان عربی به عنوان زبان دوم کشور ما اعلام بشه نورعلی‌نوره

پاسخ:
سلام آقا محمد حسین.
یادگیری زبان انگلیسی خیلی هم خوبه.
اما این نباید باعث غفلت ما از زبان عربی بشه، که متأسفانه شده.
روش آموزش عربی در مدارس واقعا افتضاحه.
لغت و صرف و نحو رو قاطی کردن، دانش آموز هم ربط مطالب رو درک نمی کنه.
در حالیکه کافی بود در دورۀ متوسطۀ اول مثلا یک سال فقط با صرف آشنا بشن، یک سال با نحو و خب لغت هم ضمن اینها می تونه باشه...

@محمد حسین پارسائیان

تدریس زبان انگلیسی هم توی مدارس چنگی به دل نمیزنه ://

اتفاقا در این زمینه زبان عربی خیلی بهتر کار شده به نظر من

بر اساس تجربه ی شخصیم میگم 

 

 

اگه زبان انگلیسی اینقد بهتر و بیشتر تدریس میشه دلیلش صرفا آموزشگاه هاست نه آموزش و پرورش :/

دلیل پرطرفدار بودن اونها هم برای سودآوری زبان انگلیسیه

برای اینکه علم امروز بیشتر به این زبانه

وگرنه بر اساس فرهنگ و امثالهم نگاه کنیم امروزه زبان کره‌ای و ژاپنی و... بیشتر روی روح و روان نسل جدید تاثیر میذاره

پاسخ:
ممنون از نظر شما.

بله، قطعا اونقدری که آموزشگاه زبان انگلیسی هست، برای عربی نیست...
۲۵ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۹:۱۸ محمد هادی بیات

نظر ارسالی آقا «امیر حسین حیدری» در ویرگول، ذیل همین مطلب:

 

اینکه زبانی رو زبان دین بدونیم اصلا درست نیست، این همه کشور عرب زبان وجود دارد که اتفاقا رگ نژاد پرستی و عربیتشان بیشتر از ما باد کرده و بدون شک وظیفه آن‌ها است که برای زنده نگهداشتن عربی تلاش کنند.
ما زبانمان فارسی است و با توجه به اشتراکات زیاد با زبان عربی اتفاقا که با زنده نگهداشتن زبان خودمون به زبان عربی هم کمک می‌شه.
یکی باید به داد زبان خودمان برسد که جلوی چشممان داره می‌میره و ما عین خیالمون نیست.
راستی در طول تاریخ برای زبان عربی هم کم زحمت نکشیده‌اند ایرانیان که بارزترین مثالش سیبویه است که دستور زبان عربی رو تدوین کرده است.
(نظر شخصی)

پاسخ:
سلام آقا امیر حسین. ممنون از نظر جنابعالی.

اما چند تا مطلب:

1) از اونجایی که منابع اصلی اسلام (یعنی قرآن و روایات) به زبان عربی هستند طبیعیه که زبان عربی رو زبان اسلام بدونیم، نه صرفا زبان یک قوم. و البته اینکه این زبان به عنوان زبان آخرین کتاب آسمانی انتخاب شده، بخاطر ظرفیت عجیب و فراوان این زبانه که جدا باید در موردش صحبت کرد.

2) زنده نگهداشتن زبان عربی، هیچ منافاتی با زنده نگهداشتن زبان مادری خودمون نداره! قطعا هر دو باید مورد اهتمام ما قرار بگیرن. اما همانطور که زنده نگهداشتن عربی کمک چندانی به زنده ماندن فارسی نمیکنه، زنده نگهداشتن فارسی هم کمکی به عربی نمیکنه. درسته که این دو زبان مشترکات زیادی دارند، اما اختلافاتشان بسیار بسیار بیشتر است...

3) ممنون و متشکرم هستم از ایرانیانی که برای زبان عربی زحمت کشیدند، اما چون آنها زحمت کشیدند، دلیل بر زحمت نکشیدن من نوعی نمی شود.
۲۵ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۹:۲۰ محمد هادی بیات

نظر مجدد آقای «حیدری» در ویرگول:

 

بله طبیعیه که عربی رو زبان اسلام بدونیم اما در آخر عربی زبان قومی مشخص است و برای ما زبان دینی است. درباره ظرفیت‌های زبان عربی هم حرف و حدیث زیاده و خلاصه بخوام بگم این می‌شه که پیچیده بودن زبانی دلیلی بر ظرفیت بالا یا کامل بودن یه زبان نیست و می‌تونه حتی ضعف هم حساب بشه (البته می‌گم حرف زیاده و این حکم قطعی نیست)

بله هیچ منافاتی با هم ندارند زنده نگهداشتن این دو زبان اما شما وقتی بچه خودت مریضه و بچه همسایه‌ات (ببخشید این مثال رو زدم) اول به کدوم رسیدگی می‌کنی؟ مرگ زبان فارسی شروع شده که نه به مردم امیدی هست و نه مسئولش.
اینکه گفتم زنده نگه داشتن فارسی به عربی هم کمک می‌کنه به این دلیل است که برای یه فارس زبان (عجم) خواندن عربی کفایت می‌کنه و دیگه فرقی نداره براش که علامت جمع مذکر سالم چیه و چرا در فلان کلمه حذف شده و به دلیل شباهت‌های ظاهری این دو زبان زنده نگهداشتن فارسی کمک به خواندن عربی هم می‌کنه، در ایران نه در جهان.
امیدوارم قبول داشته باشی که زنده نگه داشتن عربی در جهان اصلا به من نوعی ایرانی ربط نداره.

پاسخ:
باز هم سلام آقا امیر حسین عزیز.
بسیار ممنونم از نظر خوب جنابعالی. اما چند نکته:

1)  خدا می فرماید: «إنّا أنزَلناهُ قرآناً عربیاً لَعَلَّکُم تَعقِلوَن» (یوسف: 2): ما قرآن را عربی نازل کردیم تا شما تعقّل (و تفکّر کنید). یعنی عربی بودن زبان قرآن موضوعیت داره، و سبب افزایش ظرفیت دقّت و تعقّل و تفکّر در اون میشه.
منظور ما هم از ظرفیت بالای زبان عربی اینه که: بیشترین معانی مفاهیم رو میشه با کمترین الفاظ بیان کرد. در حالیکه اگر قرار بود این محتوا رو با زبان فارسی یا انگلیسی بگیم، خود به خود طولانی تر می شد و...
بله، یادگیری زبان عربی در مقایسه با انگلیسی شاید سخت تر باشه، از این جهت که جزئیات بیشتری داره، که اون هم بخاطر دقّت این زبانه که طبیعتا چنین چزی پیچیدگی و ابهام به حساب نمیاد و اتفاقا در موارد بسیار، باعث واضح شدن مطلب میشه. به عنوان مثال ما تو فارسی میگیم: «رفت»، این کلمه جنس فاعل رو به ما نمی فهمونه، اما اگر گفتیم «ذهب» اینجا جنس رو هم با همون تعداد کلمه داریم می فهمیم. خب، کدوم معنای واضح تری داره؟ طبیعتا لفظ عربی.

2) اما اینکه فرمودین: وقتی بچه خودت و همسایه مریضه، اول به کدوم رسیدگی میکنی؟ شبیه همون ضرب المثل (نادرستیه) که میگه: چراغی که به خانه رواست به مسجد حراااااام است!! در جواب میگم: قطعا سلامتی خودم و خانواده ام برام خیلی مهمه، امّا ممکنه همسایۀ من کسی باشه که من در موردش میگم: «بأبی أنتَ و أمِّی»، یعنی حتی عزیز ترین کسان من فدای تو! قطعا اینجا او و خانواده اش میشن اولویت من. و اتفاقا اگر من اول به او رسیدگی کنم، عقلا من رو نه تنها مذمّت نمی کنن، بلکه تایید هم می کنند.

3) بله، قبول دارم که دونستن مطالب عربی با استدلال و برهان برای عامۀ مردم لازم نیست و این مسئله برای متخصصان ادبیات عربه. اما اگر ما مسلمونیم نسبت به همه مسائل اسلام از جمله زبان اون مسئولیم و نمیشه گفت چون من ایرانی هستم و زبان مادری ام فارسی است، گسترش عربی در جهان ربطی به من نداره!! من به خاطر هویت اسلامی خودم در قبال عربی وظیفه دارم، همونطور که بخاطر ملیّتم، نسبت به فارسی وظیفه دارم و هر دو هم مهمه و البته به نظر شخصی بنده، اوّلی مهمتر هست، چون هویّت دینی رو از ملّی مهمتر میدونم (دقت کنید: منظورم عدم اهمیت هویت ملی نیست، دارم میگم هویت دینی مهم تر هست).

باز هم از شما بسیار  متشکرم آقا امیر حسین.
۲۶ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۵:۴۶ امیر حسین حیدری

نظر دوباره جناب حیدری در ویرگول:

 

درود بر شما آقا

این اختلاف دیدگاه ما از اینجا ناشی می‌شه که من از منظر ملی نگاه می‌کنم و شما از منظر دینی. از نظر من اگر زبان از دست بره همه چی از دست رفته است و هر چی در رویای خودمون رشته‌ای پنبه می‌شه و نه یک قدرت جهانی که در حد یه مستعمره پایین می‌آییم. به همین خاطره که معتقدم یه فارس زبان عربی رو در حد خواندن کافی است بدونه و اگه نیاز بیشتری داشت از کتاب‌هایی استفاده می‌کنه که ترجمه شده‌اند در مرحله بالاتر خودش به دنبال این زبان می‌ره (یعنی یاد گرفتن عربی نه یه چیز عمومی به منزله زنده نگه داشتنش که یه چیز شخصی است و به قدر نیاز آدم این زبان رو یاد می‌گیره).اما شما بسته به منظری که به این زبان نگاه می‌کنید ظاهرا اهمیت زبان فارسی رو کمتر می‌دونید که دلیلش رو بالا گفتم که اگر از دست بره چه بلایایی بر سر کشور می‌آد و اسلام و صادر کردن اون در جهان رو مهم‌تر می‌دونید و طبیعیه که زنده نگه‌داشتن زبان عربی مهم‌تر باشه.موضوع اصلی اینه که ایران به خاطر این دو گانه بودن زبان ملتش با همچین انتخابی ظاهرا مواجه می‌شن و هر کدوم راهی رو انتخاب می‌کنن و هر چند که نمونه‌هایی از این دست در تاریخ هست و تاریخ هم نشون داده که دست به تکرارش خوبه.

موفق باشید

پاسخ:
سلام دوباره آقا امیرحسین.

بله، زنده نگهداشتن زبان عربی در همین حدّ هست که عربی در مراکز آموزشی، بصورت عمومی آموزش داده بشه، و یه مسلمون راحت بتونه قرآن بخونه و تا حد زیادی بفهمه. طبیعیه که چون مسلمونه باید این حد رو بلد باشه.
اگر قرار شد کار تخصصی روی ادبیات عرب انجام بده (بسته به اهداف شخصیی که داره) بیشتر کار می کنه.

به هیچ وجه موافق این نیستم که طوری با فارسی برخورد بشه که از دست بره!! به هر حال ما هم ایرانی هستیم و به زبان خودمون، هم تعصب داریم و هم عشق می ورزیم.

و البته این دوگانه بودن زبان نیست. فارسی زبان رسمی کشور و مادری ماست، عربی زبان رسمی دین ماست. هر دو هم مهم هستند و باید آموزش داده بشن. منتهی باید مواظب بود که طوری به یکی اهمیت ندیم که گویا اون یکی برای ما اصلا مهم نیست.

موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
محمد هادی بیات