محمد هادی بیات

بی دستِ کربلا، دستِ مرا بگیر...

چهارشنبه, ۲۵ فروردين ۱۴۰۰، ۰۱:۳۴ ب.ظ

خط ویژۀ عبادت 2

اگر در سایر ایّام سال گرفتار امور روزمرّۀ خود هستیم و از محاسبه و رسیدگی به امور باطنی خود غافلیم و رغبت چندانی به عبادت و انجام مستحبّات نداریم، لا اقل در ماه رمضان، قدری از فعالیت های خود کاسته و به محاسبه و اصلاح امر آخرت بپردازیم.

 

کلمات علمای اعلام، بر این مطلب تصریح دارد.

مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی می­ فرمودند:

«از دیگر مراقبت­ها در این ماه این است که سالک بداند... سه ماه رجب، شعبان و رمضان ماه عبادت است. پس سزاوار است طالبان علم در آن ماه­ها عبادت را مقدم بر تحصیل علم نمایند؛ گرچه تحصیل علم نیز از برترین عبادتهاست» [1].

 

هرچند طلب علم بر همه واجب است و برای اهل علم از اوجب واجبات است، ولی حتی بر ایشان نیز لازم است که در این ایّام قدری از امور تحصیلی کم کرده و برای عبادت وقت بیشتری بگذارند؛ زیرا ثمرۀ تحصیل علم که «معرفت» است، باید در عبادت ظاهر شود. پس اگر اهل علمی حال عبادت ندارد به تحصیل خود شک کند، چرا که «إِنَّما یَخْشَى‏ اللَّهَ‏ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء» [2].

 

مرحوم استاد سعادت پرور توصیه می­ کردند که: «تلاش کنیم در ماه رجب [و شعبان و رمضان]، بر خلاف جریان و مسیر این روزگار شنا کنیم؛ بیاییم قدری خود را خرج خودمان کنیم» [3].

رهبر معظم انقلاب نیز تاکید دارند که: «مبادا اشتغالات کاری، شما را از ذکر و توجّه و پرداختن به معنویّات باز بدارد! یعنی یکی از خطرها این است که در عمل‌ زدگی غرق بشویم و از آن ارتباط قلبی خودمان غافل بمانیم» [4].

 

آیت الله جوادی آملی می­ فرمایند: «...درس و بحث گوشه‌ای از کار است، اساس کار جای دیگر است، اگر این اساس کار را رعایت بکنیم، آن وقت لذّت علم و طهارت را می‌چشیم، اگر لذت طهارت را بچشیم هیچ چیزی جای آن را نمی‌گیرد، اگر عالَم را به وی بدهیم، برایش گزنده است» [5]

 

ضمن اینکه ما هرچه بیشتر و بهتر برای خدا وقت بگذاریم، درکارهای روزمرۀ خود توفیق بیشتری حاصل می­ کنیم.

آیت الله العظمی بهجت، در شبانه روز حدود 12 ساعت برای عبادت وقت می گذاشتند و می فرمودند: «به تجربه برای من معلوم شده که اگر از مسائل عبادی کم نشود، درسی که نیاز به یک ساعت مطالعه دارد، با ده دقیقه تمام می شود» [6].

 

آیا وقت آن نرسیده که به خود آئیم؟

اگر در این ایّام بیشتر برای عبادت خدا وقت نگذاریم، پس کِی می­ خواهیم به سراغ او برویم؟!

 

آیت الله حق شناس می­ فرمودند: «آنقدر درآن آرامگاه ابدى بخوابى که استخوانت بپوسد. حالا مغتنم بشمار، داداش جون! ... یک مرتبه می بینى، همان جا در بستر استراحت ملک الموت آمد؛ ... یک مزایاى خاصى براى این شب­ها مقرر است که باید آن را دریابیم و پروردگار هم مى‏فرماید: کسى که در این ماه مرا بخواند، من او را اجابت می کنم» [7].

#پرونده_ویژه

#ماه_رمضان

____________________

[1] المراقبات، ترجمه مولوی نیا، ص99.

[2] فاطر:28.

[3] اسرار ماه رجب، ص24-27 و 58.

[4] بیانات معظم له، در دیدار رئیس جمهور و هیأت دولت، 4/6/1386.

[5] به نقل از خبرگزاری تسنیم، انتشار: 20/1/1395.

[6] بهجت الدعا، ص12-13.

[7] سخنان اخلاقی آیت الله حق شناس، دفتر اوّل، ص 98 و 197.

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۰۰/۰۱/۲۵
محمد هادی بیات

ماه رمضان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
محمد هادی بیات