محمد هادی بیات

بی دستِ کربلا، دستِ مرا بگیر...

پنجشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۹، ۰۶:۱۵ ق.ظ

ثواب و عقاب، دو برابر!

احادیث در عظمت ماه رجب و افزایش پاداش اعمال در آن بسیار است. به عنوان نمونه، روایت شده: «رَجَبٌ شَهْرٌ عَظِیمٌ یُضَاعِفُ‏ اللَّهُ‏ فِیهِ‏ الْحَسَنَاتِ وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ...» [1]:

رجب ماه بزرگی است، خداوند در آن پاداش حسنات را مضاعف کرده و بدیها را در آن محو می­ کند. 

 

و یا اینکه: «أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الثَّوَابِ مَا لَا عَیْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى‏ قَلْبِ‏ بَشَرٍ» [2]:

«در ماه رجب‏ اگر خودت را تصفیه کنى، پروردگار عزیز آنقدر بر تو افاضه می فرماید که نه گوشى شنیده، نه چشمى دیده و نه بر قلب کسى خطور کرده است» [3].

اما آنچه که بیشتر باید به آن توجّه کرد این است که در این ماه، عقاب سیّئات نیز مضاعف می­ شود. در حدیثی قدسی، خداوند متعال خطاب به حضرت آدم(علیه ­السّلام)، می فرماید: «...یا آدَمُ! قُل لِوَلَدِکَ أن یَحفَظوا أنفُسَهُم فی‏ رَجَبٍ،‏ فإنَّ الخَطیئَةَ فیهَ عَظیمَةٌ...» [4]:

ای آدم! به فرزندانت بگو که در ماه رجب از خود محافظت کنند [که مبادا پایشان لغزیده و مرتکب خطایی شوند]، چرا که گناه در آن بسیار بزرگ است.

 

میرزا جواد آقای ملکی تبریزی می فرمایند: «کسی­ که در شبهای ماه رجب به محرمات الهی مشغول گردد، از کسی که در غیر این شبها به حرام روی می­ آورد بدتر است و این کار موجب بد عاقبتی می گردد» [5].

#پرونده_ویژه

#ماه_رجب

___________________

[1] ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص54.

[2] همان، ص56.

[3] سخنان اخلاقی آیت الله حق شناس، دفتر سوّم، ص246.

[4] اقبال الاعمال، ج3، ص236.

[5] المراقبات، ترجمه مولوی نیا، ص103.

موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۳۰
محمد هادی بیات

ماه رجب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
محمد هادی بیات