محمد هادی بیات

بی دستِ کربلا، دستِ مرا بگیر...

شنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۹، ۰۷:۰۶ ب.ظ

خوشا به حال کسی که به این ثواب رغبت کند

یکی از اعمالی که به انجام آن در هر شب و روز سه ماهِ رجب، شعبان ، رمضان و نیز روز عید فطر سفارش شده و ثواب­های بسیار بسیار زیادی دارد، عملی است که از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) نقل شده، که کیفیت آن از این قرار است:

 

هر یک از این سُوَر و آیات را 3 مرتبه بخواند: حمد، آیت الکرسی، کافرون، توحید، ناس، فلق؛

سپس: 3 مرتبه: «سُبْحانَ اللّهِ وَ الحَمْدُ لِلّهِ وَ لا إِلٰهَ إِلّا اللّهُ وَ اللّهُ أَکْبَرُ، وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللّهِ العَلِیِّ العَظیمِ»؛

سپس: 3 مرتبه: «اللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»؛

سپس: 3 مرتبه: [اللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ جَمیعِ مَلائِکَتِکَ وَ أَنْبِیائِکَ]؛

سپس: 3 مرتبه: «اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤمِنینَ وَ المُؤمِناتِ»؛

سپس: 400 مرتبه: «أسْتَغْفِرُ اللّهَ [وَ أَتوبُ إِلَیْهِ]».

 

از حضرت رسول(صلّی­ الله­ علیه­ و آله) روایت شده: «قسم به آن­که مرا به حق مبعوث کرد! هر مرد و زنی که این سوره­ ها و آیات را در این سه ماه بخواند، ـ در حالی­که این عمل هیچ روز و شبی از او فوت نشده ـ ، خداوند هر گناهی که بین او و خودش بوده را می­ بخشد، حتی اگر به تعداد ستاره­ های آسمان و قطره­ های باران و برگ درختان و به تعداد شن­ ها و کف دریا­ها باشد.

 

قسم به کسی­که مرا به حق برانگیخت! همانا بنده زمانی که از این سه ماه خارج شد و این عمل را در روز عید فطر انجام داد، منادی از آسمان ندا می­دهد که خداوند متعال می­گوید:

«ای بندۀ من! تو حقیقتا حقیقتا حقیقتا دوست من هستی و به عوض هر حرفی که در این سه ماه خواندی، شفاعتی در حق برادران و خواهران [ایمانی] ات داری، و اگر گناهان آنها به تعداد ستاره­ های آسمان باشد، من همۀ آنها را به خاطر اکرام تو می بخشم.»

 

قسم به کسی­که مرا به حق مبعوث کرد! اگر بنده­ ای این سوره­ ها و آیات [و اذکار] را در عمرش، و در این سه ماه، یک­بار بخواند، حق تعالی هفتاد هزار حسنه برای هر حرفش به او عطا می­ کند، که هر حسنه­ اش نزد خدا از کوه­ های دنیا سنگین­ تر است.

 

و هر مرد و زنی که این سوره­ ها و آیات [و اذکار] را در این سه ماه بخواند و ارادۀ وجهُ الله کند(مخلصانه انجام دهد)، حق تعالی هفتصد حاجت او را در لحظۀ جان دادن و هفتصد حاجت را در قبر و هفتصد حاجت را هنگام خروج از قبر و مثل آن­ را در وقت پرواز کردن نامه­ های اعمال و مثل آن­ را هنگام سنجیدن اعمال و مثل آن­ را هنگام عبور از صراط بر آورده می­ سازد. و روز قیامت حق تعالی او را در سایۀ عرش خود قرار داده و از او آسان حساب می­ کشد. و او را هفتاد هزار فرشته تا بهشت مشایعت می­ کنند و نگهبان بهشت به استقبالش آمده و به او می­ گوید: جلو بیا! تا به تو نشان دهم آنچه را که خدا ـ به خاطر این سه ماه ـ برایت آماده کرده است. پس نگهبان بهشت او را می­ برد به سوی هفتصد شهری که در هر شهری هفتصد قصر است و در هر قصری هفتصد خانه است و در هر خانه­ ای هفتصد تخت است که بر هر یک از آن­ها فرش ­هایی از رنگ­های متنوع گسترده شده و حورالعین بهشتی روی آن قرار دارد.

پس خوشا به حال کسی که به این ثواب رغبت کند.

و کسی که این سوره­ ها و آیات و اذکار را بخواند و منکر قدرت خداوند عزّوجلّ نباشد، همانا خداوند متعال می فرماید: «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزاءً بِما کانُوا یَعْمَلُونَ» [2]:

پس هیچ کس نمى‏داند چه چیزهایى که مایه شادمانى و خوشحالى آنان است به پاداش اعمالى که همواره انجام میداده‏ اند، براى آنان پنهان داشته ‏اند.

 

خدایا، به همۀ ما توفیق عمل عنایت بفرما...

#پرونده_ویژه

#ماه_رجب

_____________________

[1] این عمل با فضیلت را علامه مجلسی(رحمة­ الله­ علیه) در «زاد المعاد» (ص18-19) از وجود نازنین امیرالمؤمنین(علیه ­السّلام) نقل کرده­ است، و در «بحار الانوار» (ج94، ص53-54) از انس بن مالک؛ که هر دو نفر از پیامبر اسلام (صلّی­ الله­ علیه­ و آله) نقل نموده ­اند.

و از آنجا که این دو نقل در بیان کیفیّت عمل و ثواب آن کمی با هم اختلاف دارند، در اینجا به نحوی که جامع هر دو روایت باشد بیان کردیم.

[2] السجده: 17.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۲۵
محمد هادی بیات

ماه رجب

نظرات (۳)

۲۵ بهمن ۹۹ ، ۱۹:۵۸ موتور برقی ۲۰۰۰

عالی 

پاسخ:
بله، بسیار عالی.

خدا ان شاء الله به هممون توفیق عمل بده.
۲۵ بهمن ۹۹ ، ۲۰:۵۰ اسید سیتریک

التماس دعا دارم

پاسخ:
منم از شما التماس دعا دارم،

خدا هممون رو عاقبت بخیر کنه

سلام و رحمت

خیلی ممنون بابت این پست های متناسب با ایام رجبیه، اجرکم عند الله

 

این که فرمودن هر شب و روز یعنی یکبار در روز گفته بشه و یکبار در شب؟ یا در یک شبانه روز یکبار؟

 

پاسخ:
علیکم السلام و رحمت الله.

سلامت باشید ان شاء الله.

از ظاهر روایت اینطور استفاده میشه که یکبار این عمل در روز انجام بشه، و یکبار در شب (حالا هر موقع از روز و شب که بود، فرقی نداره)

در متن روایت اومده: «مَنْ قَرَأَ فِی رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ رَمَضَانَ کُلَّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ...»

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
محمد هادی بیات