محمد هادی بیات

بی دستِ کربلا، دستِ مرا بگیر...

سه شنبه, ۶ آبان ۱۳۹۹، ۰۷:۲۵ ق.ظ

کدام معیار؟

تو فیلم و سریالهایی که به ما نشون دادن، معمولا پسره یا به خاطر خوشگلی دختر خانم می خواد باهاش ازدواج کنه، یا چون پولداره.

اما این دو معیار، یعنی «زیبایی» و «ثروت» چقدر اولویّت دارن؟

 

از پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله) روایت شده:

«با زنان، به خاطر زیبایی شان ازدواج نکنید؛ زیرا چه بسا زیبایی، آنها را به تباهی افکَند و برای مال و ثروتشان هم با آنان ازدواج نکنید؛ چه بسا که ثروتشان آنان را به سرکشی وادارد؛ بلکه برای «دین» با آنها ازدواج کنید» [1].

 

از امام صادق (علیه السلام) نیز روایت شده:

«هرگاه مردی با زنی به خاطر زیبایی یا دارایی اش ازدواج کند، به همان [زیبایی یا دارایی] واگذار می شود، و هرگاه به خاطر دینش با او ازدواج کند، خداوند زیبایی و دارایی را نیز روزی اش می کند» [2].

 

بیانات مقام معظّم رهبری نیز در این زمینه قابل توجه است:

«اگر چنانچه کسی به خاطر مال و جمال ازدواج کند، طبق روایت ممکن است خدای متعال مال و جمال را به او بدهد و ممکن هم هست که ندهد. اما اگر چنانچه برای تقوا و عفاف قدم بگذارد و ازدواج بکند، خدای متعال به او مال هم خواهد داد، جمال هم خواهد داد. ممکن است کسی بگوید جمال که اعطا کردنی نیست! یک کسی یا جمال دارد یا ندارد! معنایش این است که چون جمال در چشم شما و در دل شماست، اگر انسان کسی را که خیلی هم جمیل نباشد، دوست داشت او را جمیل می بیند. وقتی کسی را دوست نداشت، هرچقدر هم جمیل باشد به نظر او جمیل نمی­ آید» [3].

 

پ.ن: البته منظور این نیست که زیبایی و دارایی جزء ملاکهای انتخاب همسر نیست، اصلا! بلکه منظور اینه که انگیزۀ ازدواج فقط اینها نباید باشه، بلکه چیزی که از اونها مهمتره، دین و اخلاق طرف مقابله.

#خانواده_کده

#حدیث_کده

________________________

[1] «لا تَزَوَّجوا النِّساءَ لِحُسنِهِنَّ؛ فَعَسی حُسنُهُنَّ أن یُردِیَهُنَّ، و لاتَزَوَّجوهُنَّ لِأموالِهِنَّ؛ فَعَسی أن تُطغِیَهُنَّ، وَ لکِن تَزَوَّجوهُنَّ عَلی الدِّین» ،دعائم الاسلام، ج2، ص 195.

[2] «إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ لِجَمَالِهَا أَوْ مَالِهَا وُکِلَ إِلَى ذَلِکَ وَ إِذَا تَزَوَّجَهَا لِدِینِهَا رَزَقَهُ اللَّهُ الْجَمَالَ وَ الْمَالَ»، اصول کافی، ج5، ص 335.

[3] مطلع عشق، ص 26 و 27

موافقین ۹ مخالفین ۰ ۹۹/۰۸/۰۶
محمد هادی بیات

نظرات (۱)

۱۲ آبان ۹۹ ، ۰۱:۲۹ کارمند صبور

عیب شما جماعت روحانی و طلبه اینه که فکر میکنید همه مردم باید مانند شما فکر کنند!

اخه عزیز من اینطوری هم نیست که شما میگی

تو این گرونی برو ببین امار دخترای ازدواج نکرده و ترشیده قطعی رو!

این حرف ها و پرت پلاها چیه که سوءمدیریت و بی کفایتی رو همه رو با ایه و حدیث ماست مالی می کنید می ره! والله به خدا خجالت هم خوب چیزیه

شما که ادعای دین و پیغمبرت میشه و مثلا به قول خودت داری کار فرهنگی می کنی، چی ازدواج جوون ها الان درسته؟

طرف دختر مردم جهیزیه نداره تو خونه سن ازدواجش گذشته..این رو میفهمی شما؟

من کارمند هنوز نه یک ماشین از خودم دارم و نه خونه..این رو می فهمی شما؟

این رو میفهمی که یک کیس ازدواج بهت معرفی میشه و یک ماشین زیر پات نداری بری دنبالش یعنی چی؟ دردش رو اصلا حس می کنی شما؟

خواهشا تو رو به هر کی می پرستی، این ایه و حدیث خدا و اهل بیت رو بیشتر این خراب نکنید.

مردم الان برای این حرفها تره هم خرد نمی کنند.

اگر راست میگی شما، پراید 130 میلیونی رو بکن 5میلیون!

زندگی مردم پاشیده شده برادر من...

شما یا تو خوابی یا خودت رو به خواب می زنی

پاسخ:
سلام خدمت «کارمند صبور» و محترم.
به شخصه اصلا به این معتقد نیستم که همه مردم باید مثل «من» فکر کنن. اصلا و ابدا. راه رسیدن به خدا به اندازۀ تعداد آدمهای روی زمینه، پس لازم نیست همه از یه راه برن.
همه چیز رو نباید با هم قاطی کرد. سوء مدیریت و بی کفایتی مسئولین به جای خود، ملاک منِ جوون برای ازدواج به جای خود؛ به هیچ وجه غرض از این پست و امثال اون ماست مالی کردن بی کفایتی مسئولین نبوده و نیست.
شنیدید میگن: گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری؟!
بنده نه دور اول به آقای روحانی رأی دادم و نه دور دوم، حالا چرا باید از ایشون طرفداری کنم و به قول شما ماست مالی؟!
روحانی یعنی «رهبری» که سالهاست با ارتش و سپاه مملکت رو حفظ کردن. این «حسن آقا» اصلا «روحانی» نیست. نه از شخص آقای روحانی خوشم میاد و نه از شخصیتش، از چیه ایشون دفاع کنم؟ و چرا کارهاشو ماسمالی؟!!! هرکی تو این لباسه، چون منم طلبه هستم، یعنی منم مثل اون فکر می کنم؟ و اگه مشکلی هست یعنی من هم در اون دخالتی داشتم؟!!! (واقعا شما اینطوری فکر میکنید؟!)
بله، خجالت واقعا خوب چیزیه. منتها فکر نکنم تو این پست مطلبی بوده باشه که بخوام بخاطرش خجالت بکشم.
درسته، هیچی ازدواج جوونا الان درست نیست. خود من تازه ازدواج کردم و اینا رو خوب می فهمم؛ منتها این رو هم باید قبول داشت که همه چیزِ زندگی تو «اقتصاد» خلاصه نمیشه، کم نبودن اونایی که هم خونه داشتن و هم ماشین و هم همه چیز، ولی بازم کارشون به طلاق کشیده. هدف از مطلب بالا تنها گوشزد کردن مهمتر بودن مسائل اخلاقی طرف مقابل نسبت به مسائل ظاهری در انتخاب همسر بود، همین. که هر آدمی اگه منصفانه به این قضیه نگاه کنه (و اصلا آیه و حدیث رو بذاره کنار) قبولش داره.
بله، بنده هم نه خونه دارم، نه ماشین، و الانم تو این گرونی دنبال خونه می گردم. دردش رو کاملا حس می کنم.
فکر نکنم آیه و حدیث خدا و اهل بیت رو خراب کرده باشم.
اینطور هم نیست که مردم برای حرف خدا و پیغمبر دیگه تره خرد نکنن. نوع مردم حساب «اسلام» رو از «مسلمون» ها جدا می دونن. اسلام حرف اشتباه نداره، اما عملکرد من و شمای مسلمون خیلی جا ها اشتباه بوده.
والا پراید رو بنده 130 میلیون نکردم که بکنمش 5 میلیون! دولت فعلی و عزیزانی که زحمت کشیدن و اون رو آوردن تو میدون بیشتر باید پاسخگو باشن. اینه که میگن رأی حقّ الناسه.
بله، زندگی خیلی از مردم پاشیده شده برادر من...
ضمنا، هیچ جای وبلاگ بنده ادعا نکردم که دارم کار فرهنگی میکنم که میفرمایید: «به قول خودتون دارید کار فرهنگی میکنید»!!، مطالب این وبلاگ صرفا بلند بلند فکر کردنه.
انشالله که خدا همه اونهایی که خوابن رو بیدار کنه، و اونهایی که خودشون رو به خواب زدن رو هم.

ممنون از فرمایشات شما. دعا کنین که هممون عاقبت بخیر بشیم.

و در پایان:
اللهم اشغل الظالمین بالظالمین.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
محمد هادی بیات