محمد هادی بیات

بی دستِ کربلا، دستِ مرا بگیر...

يكشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۰۲:۲۵ ب.ظ

محبوبِ علی (علیه السّلام)

از آنجا که ماه رجب، ماه امیرالمؤمنین، علی(علیه السّلام) است، یکی از با فضیلت ترین اعمال این ماه، که بسیار به آن سفارش شده، خواندن هرچه بیشتر سورۀ مبارکۀ توحید است [1]، چرا که این سوره، سورۀ مورد علاقۀ حضرت بوده است.

 

نقل شده که رسول اکرم(صلّی­ الله­ علیه­ و آله) به برخى از کسانى که در لشکر اسلام به فرماندهی على(علیه السّلام) به جنگ ذات السَّلاسِل رفته بودند فرمودند: امیر و فرمانده خود را چگونه یافتید؟

عرض کردند: چیزى غیر از خوبى از او ندیدیم، جز آنکه در تمام نمازها که ما پشت سر او مى خواندیم سوره «قُل هُوَ الله أحَدٌ» را می ­خواند.

رسول خدا(صلّی­ الله­ علیه­ و آله) فرمودند: من این مطلب را از او خواهم پرسید.

چون على(علیه­ السّلام) به نزد پیامبر(صلّی­ الله­ علیه­ و آله) آمدند، آن حضرت به او فرمودند: یا على! چرا در تمام نمازهایى که با ایشان خواندى جز سوره اخلاص سوره دیگرى نخواندى؟

عرض کردند: اى رسول خدا، این سوره را دوست دارم.

پیامبر(صلّی­ الله­ علیه­ و آله) فرمودند: به راستى که خدا نیز تو را دوست دارد، چنانچه تو سورۀ توحید را دوست دارى.

سپس فرمودند: اى على! اگر نمى ­ترسیدم از اینکه گروه هایى از مسلمانان درباره تو بگویند آنچه را که نصاری درباره عیسى بن مریم(علیهما ­السّلام) گفتند [این که او را خدا یا پسر خدا خواندند]، امروز سخنى دربارۀ تو می گفتم که به هیچ گروهى از مردم نمی­ گذشتی جز آنکه خاک زیر پایت را [براى تبرّک و تیمّن] بردارند [2].

 

و البته رابطۀ زیبا و جالبی بین امیرالمؤمنین(علیه السّلام) و سورۀ مبارکۀ توحید وجود دارد، چنانچه از ابن عباس نقل شده است: رسول اکرم(صلّی­ الله­ علیه­ و آله) به حضرت على(علیه السّلام) فرمودند:

«اى على! منزلت تو در بین مردم، منزلت «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» در قرآن کریم است، که هرکه یک مرتبه آن ‌را بخواند، مانند قرائت یک سوّم قرآن است و هرکس دو مرتبه آن ‌را تلاوت نماید به منزله دو سوّم قرآن است و هر کس سه مرتبه بخواند، گویا تمام قرآن را قرائت کرده است.

همچنین هر کس به زبان، تو را دوست داشته باشد، یک سوّم اسلام‏ را دوست دارد و آن‌کس که با زبان و قلبش، تو را دوست داشته باشد، دو سوّم اسلام را دوست دارد و هر کس با زبان و قلب و دست‌هایش تو را دوست بدارد و به فرمانت با دشمنان اسلام بجنگد، دوستیش نسبت به اسلام تمام و به همۀ آن دست یافته است.

به حق آن‌کس که مرا به رسالت برانگیخته سوگند یاد می‌کنم که اگر اهل زمین، همانند اهل آسمان، تو را دوست داشته باشند، خداوند کسى از آنها را به آتش عذاب نمی‌کند [3].

 

جالب اینکه نماز امیرالمؤمنین(علیه ­السّلام) نیز پُر از سورۀ مبارکۀ توحید است: چهار رکعت و در هر رکعت پنجاه مرتبه سورۀ توحید خوانده می شود [4].

#پرونده_ویژه

#ماه_رجب

_____________________

[1] اقبال الاعمال، ج3، ص217.

[2] الارشاد، ص101، فصل 27.

[3] کشف الیقین فی فضائل أمیر المؤمنین(علیه­السّلام)، ص 297 – 298.

[4] مصباح المتهجّد، ج2، ص 292 – 293.

موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۲۶
محمد هادی بیات

ماه رجب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
محمد هادی بیات