محمد هادی بیات

بی دستِ کربلا، دستِ مرا بگیر...

سه شنبه, ۲۴ فروردين ۱۴۰۰، ۰۸:۲۹ ق.ظ

خط ویژۀ عبادت

«وَ ما خَلَقْتُ‏ الْجِنَ‏ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونَ» [1].

هدف از آفرینش جنّ و انس، عبادت و بندگی خداوند متعال است.

گرچه عبادت معنای عامّی داشته و مراد از آن تسلیم بودن در برابر خواست خداوند است، اما معنای خاصّ عبادت همین نماز و روزه و اعمالی است که به آن سفارش شده است.

 

از امام رضا(علیه­ السّلام) روایت شده که در بیان فلسفۀ عبادت فرموده ­اند:

«...لِئَلَّا یَکُونُوا نَاسِینَ‏ لِذِکْرِهِ‏ وَ لَا تَارِکِینَ لِأَدَبِهِ وَ لَا لَاهِینَ عَنْ أَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ إِذَا کَانَ فِیهِ صَلَاحُهُمْ وَ قِوَامُهُمْ فَلَوْ تُرِکُوا بِغَیْرِ تَعَبُّدٍ لَطَالَ‏ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُم‏...» [2]:

«...تا این که مردم یاد خدا را فراموش نکنند و آداب او را وا نگذارند و از اوامر و نواهی او غافل نشوند، زیرا درستی و قوام آنان در دین است. اگر بدون تعبّد به حال خود رها می‌شدند پس از مدّتی دلهایشان سخت می‌شد...»

 

این عبادت است که همواره انسان را به یاد معبود و معاد خود می­ اندازد و پرده­ های غفلت را از جلوی چشمانش کنار می­ زند. این عبادت است که به او یادآوری می­ کند که طوق بندگی چه کسی را بر گردن دارد و چه باید بکند. به همین خاطر است که اهل­بیت عصمت و طهارت(علیهم السّلام)، به اختصاص دادن بخشی از زمان خود به عبادت و مناجات با پروردگار بسیار سفارش نموده ­اند.

از وجود نازنین امام صادق(علیه­السّلام) روایت شده:

«فِی التَّوْرَاةِ مَکْتُوبٌ: یَا ابْنَ آدَمَ، تَفَرَّغْ‏ لِعِبَادَتِی‏؛ أَمْلَأْ قَلْبَکَ غِنًى، وَ لَا أَکِلْکَ إِلى‏ طَلَبِکَ، وَ عَلَیَّ أَنْ أَسُدَّ فَاقَتَکَ، وَ أَمْلَأَ قَلْبَکَ خَوْفاً مِنِّی، وَ إِنْ لَاتَفَرَّغْ لِعِبَادَتِی، أَمْلَأْ قَلْبَکَ شُغُلًا بِالدُّنْیَا، ثُمَّ لَاأَسُدَّ فَاقَتَکَ، وَ أَکِلْکَ إِلى‏ طَلَبِکَ» [3]:

«در تورات چنین نوشته شده است: ای فرزند آدم! برای عبادت من فارغ شو [زمانی را به عبادت من اختصاص بده]، تا قلبت را از بی­ نیازی [به مردم] پُر کنم، و تو را به­ سوی طلب خویش واگذار نکنم، و بر من است که راه فقر تو را مسدود سازم و قلبت را از خوف خودم لبریز کنم؛ و اگر برای عبادت من فارغ نشوی، قلب را از اشتغالات دنیایی پُر سازم و پس از آن راه فقر تو را نبندم و تو را به­ سوی طلبت واگذارم».

به همین جهت، در دعایی که از همان بزرگوار نقل شده، ایشان به خداوند متعال چنین عرضه می دارند:

«اللَّهُمَّ... فَرِّغْنِی‏ لِمَا خَلَقْتَنِی‏ لَهُ» [4]:

خدایا! مرا فارغ گردان، برای آن­چه که مرا برایش خلق کردی (که منظور همان عبادت باشد).

 

پ.ن: پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان رو تبریک عرض می کنم، ان شاء الله که ماهی پر از خیر و برکت داشته باشیم.

#پرونده_ویژه

#ماه_رمضان

___________________

[1] الذّاریات: 56.

[2] عیون اخبار الرضا(علیه­السلام)، ج2، ص103.

[3] الکافی، ج3، ص 214.

[4] تهذیب الاحکام، ج3، ص 75.

موافقین ۵ مخالفین ۰ ۰۰/۰۱/۲۴
محمد هادی بیات

ماه رمضان

نظرات (۱)

التماس دعا :)

پاسخ:
محتاجیم به دعا...

خدا هممون رو عاقبت به خیر بکنه...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
محمد هادی بیات